Svar: Sen aften-flaske

24. marts 2010

Alder:
8 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Kost og ernæring.

Kære Lene

Flasken sen aften kan man forsøge at give inden man selv går i seng i håb om at barnet kan spise den mere eller mindre i søvne og derefter sove et længere stræk uden mælk til næste morgen tidlig.

Det er altså ikke meningen at han skal vækkes. I kan prøve at lægge en lille pude, et håndklæde eller lignende ind under hans madras i hovedenden af sengen, så han ligger lidt højere med hovedet (børn bør ikke ligge fladt, når de drikker af flaske) og så evt. give ham flasken imens han ligger i sengen, hvorefter han så sover videre. Hvis han nu er i stand til at sove uden mælk fra f.eks. kl. 19.30 til 02, så kunne han måske også være i stand til at sove fra kl. 23.30 til 06 - ved at give ham flasken sen aften inden I selv går i seng, har I altså mulighed for at få en mere sammenhængende nattesøvn - man kan i hvert fald forsøge ...

Nogle børn kan dog ikke drikke flaske på denne måde og her er man nødt til at vente på at barnet vågner af sig selv. Vågner han derfor kl. 01-02 og søger efter flasken, så må ...

Annonce

... I give ham den der og derefter så gå i seng og sove igen :)

Nogle børn springer også helt den sene aftenflaske over og spiser i stedet en flaske midt på dagen inden middagslur og så en flaske meget tidlig morgen f.eks. kl. 04. Det kan altså også være at de 3 flasker ligger bedre inden middagslur, aften og meget tidlig morgen.

Helens bog om børn og mad
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og mad" - sådan får du dit barn til at spise

Med hensyn til "pukkel-spiseri" så er det rigtigt at mange børn i perioder spiser meget og i andre perioder spiser mindre. Så længe barnet tager på og får de vitaminer, mineraler, proteiner, fedtstoffer osv. som er nødvendige for at vokse og trives er det okay at barnet nogle gange spiser meget og andre gange lidt. Men I skal naturligvis sikre jer at jeres søn netop med den alder han har, får energirigtig kost nok. Det kræver stadig meget at spise mad i stykker og derfor er det vigtigt at I fortsat supplerer ham med grøntsagsmos til frokost og I kan også begynde at give ham en godnatgrød inden sengetid, hvis han til aftensmaden har spist sparsomt.

Rigtig meget held og lykke fortsat :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om kost og ernÆring:

16. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Får min søn kalk nok?

Hej Helen Min lille søn er nu blevet 6 måneder og han vejer nu ca. 7.5 kg og...

15. maj 2024 | Kost og ernæring | 10 mdr.

Skære ned i erstatning, hvordan?

Kære Helen Jeg har en datter på 10,5 måneder, der har været fuldt...

9. maj 2024 | Kost og ernæring | 7 mdr.

Drikker hun nok?

Kære Helen. Min datter på snart 7 måneder spiser ofte øllebrød eller...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Sveskemos - hvor meget?

Kære Helen Vores datter er 5 måneder gammel, og hun har ofte problemer med...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Hyppigere afføring efter start med skemad

Hej Helen Tak for din brevkasse og dine gode bøger! Min søn, som nu er...

Annonce

Viden om børn:

Epiduralblokade ved fødsel

En epiduralblokade bruges til fødende kvinder, når man ønsker at smertelindre dem fuldstændig under f.eks. udvidelsesfasen, hvorefter man så kan trappe bedøvelsen ned, og den fødende kan presse sit barn ud. Det kaldes også en rygmarvsbedøvelse.

Man har på danske fødesteder idag mulighed for at få en "walking epidual", hvor den fødende har mulighed for at bevæge sig lidt mere. Den tager toppen af smerterne, men er ikke så kraftigt bedøvende, som en egentlig epiduralblokade er.

Læs mere i Babylex

Kostfibre og børn

Det lille barn kan få diarré og løs afføring af at få for mange kostfibre. Især hvis barnet spiser grød og brød med hele kerner, eller rå grøntsager og meget frugt, kan barnet få for mange kostfibre.

Små børn må gene spise fuldkorn, men det anbefales, at de også spiser andre kornprodukter, da de let kan få for meget kostfiber. Når barnet i 8 måneders alderen begynder at spise brød, så bør ca. halvdelen af brødet være rugbrød og fuldkornshvedebrød og resten varieres mellem hvidt...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens babydagbog som er en praktisk og lækker kalender smækfyldt med konkret information og gode idéer.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Det går rigtig fint med Emilie, hun er blevet supergod til at sove i barnevognen og sover nu 2 lure om dagen på ca. 2-3 timer, så det er skønt - tak for dit forrige råd :o)

Hilsen Emilies forældre