Svar: Sen aften-flaske
24. marts 2010
Alder:
8 mdr.
Kære Lene
Flasken sen aften kan man forsøge at give inden man selv går i seng i håb om at barnet kan spise den mere eller mindre i søvne og derefter sove et længere stræk uden mælk til næste morgen tidlig.
Det er altså ikke meningen at han skal vækkes. I kan prøve at lægge en lille pude, et håndklæde eller lignende ind under hans madras i hovedenden af sengen, så han ligger lidt højere med hovedet (børn bør ikke ligge fladt, når de drikker af flaske) og så evt. give ham flasken imens han ligger i sengen, hvorefter han så sover videre. Hvis han nu er i stand til at sove uden mælk fra f.eks. kl. 19.30 til 02, så kunne han måske også være i stand til at sove fra kl. 23.30 til 06 - ved at give ham flasken sen aften inden I selv går i seng, har I altså mulighed for at få en mere sammenhængende nattesøvn - man kan i hvert fald forsøge ...
Nogle børn kan dog ikke drikke flaske på denne måde og her er man nødt til at vente på at barnet vågner af sig selv. Vågner han derfor kl. 01-02 og søger efter flasken, så må I give ham den der og derefter så gå i seng og sove igen :)
Nogle børn springer også helt den sene aftenflaske over og spiser i stedet en flaske midt på dagen inden middagslur og så en flaske meget tidlig morgen f.eks. kl. 04. Det kan altså også være at de 3 flasker ligger bedre inden middagslur, aften og meget tidlig morgen.
Med hensyn til "pukkel-spiseri" så er det rigtigt at mange børn i perioder spiser meget og i andre perioder spiser mindre. Så længe barnet tager på og får de vitaminer, mineraler, proteiner, fedtstoffer osv. som er nødvendige for at vokse og trives er det okay at barnet nogle gange spiser meget og andre gange lidt. Men I skal naturligvis sikre jer at jeres søn netop med den alder han har, får energirigtig kost nok. Det kræver stadig meget at spise mad i stykker og derfor er det vigtigt at I fortsat supplerer ham med grøntsagsmos til frokost og I kan også begynde at give ham en godnatgrød inden sengetid, hvis han til aftensmaden har spist sparsomt.
Rigtig meget held og lykke fortsat :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske